Het buddyproject, vervolg

8 augustus 2024

De ALS patiëntenvereniging (APV) is begin 2024 gestart met een pilot om haar leden een nieuwe vorm van ondersteuning aan te bieden. Onderzocht wordt of een BUDDY een toegevoegde waarde kan zijn voor de patiënt en zijn/haar naasten. Bij een positief resultaat zal deze vorm van ondersteuning vanaf 2025 structureel worden aangeboden.

Sinds 2023 zijn twee professionele ledenondersteuners binnen de APV werkzaam die veel contact met patiënten hebben. Ook wordt al wat langer aan patiënten en naasten het zogeheten lotgenotencontact aangeboden. Onderling contact met lotgenoten helpt betrokkenen om zich beter gehoord en gesteund te voelen en om beter om te gaan met de ziekte en alle bijkomende nieuwe situaties.

De inzet van buddy’s bij de ziekte ALS/PSMA/PLS is een andere manier om gesteund te worden en nog niet eerder toegepast binnen onze vereniging, daarom doen we eerst een pilot.

Wat wij voor ogen hebben is vooral iemand die luistert en meeleeft met de vragen en zorgen die bij de aanvrager leven. Schouder aan schouder als het ware. Het is niet de bedoeling dat je gaat wandelen met de aanvrager, boodschappen doen of enige vorm van thuiszorg of huishoudelijke hulp. Juist door jouw eigen ervaring met de ziekte is vaak ‘een half woord’ al voldoende om elkaar snel en goed te begrijpen. Gedurende een wat langere periode heb je af en toe of regelmatig contact met een aanvrager. Dat contact zal vaak via telefoon, whatsapp, videobellen of via een chat zijn. De aanvrager bepaalt samen met jou op welke manier en hoe vaak er contact is. Als de reisafstand niet te groot is, is huisbezoek niet uitgesloten.

Zou jij zo’n buddy willen hebben?
Ben jij patiënt of een partner, kind of mantelzorger van iemand met ALS/PSMA/PLS en wil je graag contact met een buddy? Meld je dan bij ons aan.

Naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief staan ongeveer tien mensen te trappelen om buddy van iemand te worden. Er is al één buddy actief ingezet. Dat is een heel mooi begin.

Na jouw aanmelding krijg je eerst een online kennismakingsgesprek met de buddy-coördinator. In dat gesprek wordt de werkwijze besproken en vooral wordt gevraagd wat voor persoon jij zoekt, wat jij verwacht of graag wil. Dan gaat de buddy-coördinator bekijken welke buddy bij jou zou kunnen passen en worden jullie met elkaar in contact gebracht. Daarna maken jullie samen afspraken. Na een paar weken neemt de buddy-coördinator contact op met jullie beiden om te horen hoe het bevalt. Het onderlinge contact is in principe via zoom, maar soms is face-to-face contact ook mogelijk. Het contact zal stoppen zodra jijzelf of de buddy aangeeft dat te willen.

Wil je kennismaken met een buddy of wil je graag meer weten over de buddy-pilot? Schroom niet, zet de eerste stap en stuur ons een mail via: buddy@alspatientenvereniging.nl